AB IS BACK – AB hervat werking in september

AB IS BACK – AB hervat werking in september

© VRT
Ancienne Belgique hervat werking in september

Ontdek de plannen voor dit najaar.

AB transformeerde zich de voorbije maanden tot een meer dan geoliede verhuisfirma die pakweg 250 concerten – lees: een halve jaarwerking - trachtte te verplaatsen en nog steeds aan het verplaatsen is. Zowat alle buitenlandse acts die dit najaar geprogrammeerd stonden kozen - door de gekende context – voor de vlucht vooruit richting 2021. Een mismeesterde najaarskalender staat echter niet in Het Grote AB Woordenboek. En zo doet AB er alles aan om in 2021 met trots op een boeiend werkingsjaar 2020 terug te kunnen blikken. Actie voorwaar! Een 4-puntenplan, als symbool in het geloof dat het allemaal goed komt!

#1: AB hervat haar concertwerking vanaf september 2020.
Vanaf september hervat AB opnieuw haar concertwerking. En die zal zoals verwacht kleinschalig én uiteraard (voornamelijk) Belgisch zijn. De grote zaal wordt tijdelijk het AB Theater, met een capaciteit van 200 personen. De focus ligt hierbij op intimistische sfeervolle shows in een aangepast decor. Artiesten wordt gevraagd om stripped down te spelen of om gloednieuw materiaal voor het eerst met publiek te delen. Onaf of embryonaal: het maakt de luistertocht alleen maar boeiender. Dit programma zal in de loop van juli en augustus gecommuniceerd worden.

AB Salon-concerten verhuizen op hun beurt naar de AB Club – eveneens in een zittende opstelling - met een capaciteit van 40 personen. Focus ligt hier op hedendaagse electronica, neo-klassiek en improvisatie met concerten van o.a. Razen, Hanne De Backer, Kaboom Karavan, David Edren, Miaux, Farida Amadou, Ignatz, Karen Willems,…

#2: Ticketinkomsten vloeien integraal naar de artiest en zijn/haar entourage.
AB opteert er voor om dit najaar integraal de ticketinkomsten naar artiesten te laten vloeien. Steun die artiesten nu volop kunnen gebruiken, gezien hun inkomsten in deze tijden gedecimeerd of zelfs tot nul werden herleidt. En de muziekliefhebber? Die ondersteunt zo linea recta zijn/haar favoriete artiest in deze moeilijke tijden.

#3: AB zet de deuren open voor Brusselse (culturele) organisaties en Artists In Residence. 
Tijdens een regulier werkingsjaar zit onze kalender doorgaans proppensvol en geven we voorrang aan publiek toegankelijk concerten. De kaarten liggen nu anders, en zo wil AB appelleren aan de nood voor presentatieplekken die kleinere organisaties niet kunnen bieden in tijden van corona. Vanuit een reflex van morele en sociale verbondenheid met de noodlijdende sector stelt AB dan ook haar zalen ter beschikking van Brusselse culturele organisaties. Hiervoor lanceert AB een oproep via het BKO (Brussels Kunstenoverleg) en het RAB (Réseau des Arts à Bruxelles) waarbij niet minder dan 175 Brusselse organisaties aangesloten zijn.

Daarnaast omarmt AB ook een resem “Artists In Residence” om directe noden (repetities – opnames – preproductie - …) op te vangen. Denk aan jong talent als Chibi Ichigo, het Brusselse duo Maze & Lindholm of het Brussels/Rotterdamse Hi Hawaii & The Extensions dat dra op het Brugse (jazzlabel) De Werf debuteert. Ook het vervolgtraject met de finalisten van de Brusselse muziekwedstrijd Sound Track krijgt een plek in de najaarskalender.

De samenwerking met Mophradat – een organisatie die projecten uit de Arabische wereld ondersteund – wordt intenser. Zo zullen we samen met onze Berlijnse zaalpartner Haus der Kulturen der Welt twee boeiende projecten ondersteunen: MC/producer/DJ/songwriter Makimakkuk, een jonge Palestijnse artieste & de Tunesische Deena Abdelwahed.

#4: AB breekt volop uit de comfort zone en introduceert een aantal opvallende dans- en theatergezelschappen.
In de jaren ’80 waren theatermakers en choreografen als Jan Fabre, Wim Vandekeybus en Anne Teresa De Keersmaeker kind aan huis in AB. Zij stonden programmatorisch netjes tussen muzikale smaakmakers en dwarsliggers waarvoor het huis al 40 jaar gekend is. Dit najaar pikt AB deze traditie weer op en verwelkomen we opvallende gezelschappen, (jonge) theatermakers, en choreografen waarmee ons AB-publiek mogelijks niet meteen mee vertrouwd is. Elke presentatie/introductie van het gezelschap resulteert in een productie die in het seizoen 2021-2022 in AB een plek krijgt.

Zo presenteert AB het hedendaagse dansgezelschap Voetvolk van danseres/choreografe Lisbeth Gruwez (eerder te zien in dansvoorstellingen van Jan Fabre en Wim Vandekeybus) en muzikant/componist Maarten Van Cauwenberghe. Hun voorstelling ‘Into The Open’ is volop in de maak en wordt een wervelende voorstelling gekruid met repetitieve krautrock.

De interdisciplinaire opera ‘Dance of The Seven Veils (Salomé)’ brengt op zijn beurt sopraan Astrid Stockman, Colin H. Van Eeckhout (AmenRa), contrabassist Pieter-Jan Vanassche (Innerwoud), danser Germán Jauregui (Wim Vandekeybus) en beeldend kunstenaar Rui Barros samen. Deze voorstelling maakt deel uit van een theatraal drieluik dat de vrouwelijke antiheld bevraagt.

Verder passeert onder andere ook het het polyfonische muziekgezelschap graindelavoix nog de revue en zal contratenor Benjamin Abel Meirhaege met ‘Spectacles’ een voorstelling neerzetten op het kruispunt van performance en muziek.

Namens het hele AB-team verwelkomen we u met open armen…

Related bio's:
Meer nieuws over: