Eerste wintereditie Filmfestival Oostende 2021

Eerste wintereditie Filmfestival Oostende 2021

© Filmfestival Oostende
Filmfestival Oostende stelt de nieuwe editie voor

De eerste wintereditie van Filmfestival Oostende pakt uit met Koen De Bouw als master en opent op 15 januari 2021 in heel Vlaanderen met Red Sandra van Jan Verheyen & Lien Willaert. 

Vorig jaar nog te gast voor de avant-première van Grenslanders en de slotfilm Bastaard, dit jaar dé gastheer van de eerste wintereditie van Filmfestival Oostende 2021. FFO kondigt met trots de Master van het festival aan: Koen De Bouw, die met het thema ‘Age Before Beauty’ de nadruk zal leggen op sterke verhalen. Hij volgt leading lady Lynn Van Royen op, die de vorige editie cureerde. Het festival, dat voor het eerst van 15 t.e.m. 23 januari plaatsvindt, opent dit jaar met de film Red Sandra van Jan Verheyen en Lien Willaert. Zowel het gala-event als de avant-première van deze prangend actuele film zullen op 15 januari niet enkel in Oostende te volgen zijn, maar in heel Vlaanderen.

EERSTE WINTEREDITIE VOOR FILMFESTIVAL OOSTENDE

Filmfestival Oostende (FFO) maakte de verhuis naar januari reeds in september 2019 bekend. Het festival valt hierdoor centraal in het cinema- en awardseizoen. Door een betere spreiding in het festivallandschap en de daaraan gekoppelde film-releasekalender kan FFO extra aandacht geven aan nieuwe Vlaamse producties.  Ook de Ensors, de Vlaamse filmprijzen die op de slotdag van het festival worden uitgereikt, verhuizen mee. De Ensors zullen in 2021 een centrale rol innemen door enkele prijzen (de Ensors voor internationale doorbraak, beste coproductie, beste debuut, ...) al tijdens het festival uit te reiken. Nieuw dit jaar is de internationale COOP! competitie, die zich focust op Vlaamse en Nederlandse coproducties en De Jamies, de eerste Vlaamse online content awards, een samenwerking met Hurae. Door online content een plaats te geven op het filmfestival wil FFO een brug slaan tussen de online content makers en de traditionele filmwereld.

Peter Craeymeersch (artistiek directeur FFO):
"Al 14 jaar werken we hard aan het festival om het te brengen waar het nu staat. We hebben er alle vertrouwen in dat we, zelfs in deze vreemde tijden, een inhoudelijk sterk festival zullen verwezenlijken en zo een positief signaal kunnen uitsturen naar een filmsector die door een moeilijke periode gaat. We willen ons publiek een veilig event bieden met veel aandacht voor essentiële verhalen die het voorbije jaar door de pandemie wat op de achtergrond geraakt zijn. We blijven hiervoor trouw aan onze programmatorische lijnen, die zich focussen op Vlaamse films en talent van eigen bodem, aangevuld met sterke (inter)nationale competities, en een mooi aanbod brede publieksfilms en uitdagende auteursfilms. Samen met onze gasten zullen we ervoor zorgen dat filmbeleving centraal staat. We blijven toegankelijke filmprijzen en een democratische filmpas hanteren, waardoor FFO ook in de winter  het meest toegankelijke filmfeest blijft.” 

MASTER KOEN DE BOUW KIEST VOOR THEMA ‘AGE BEFORE BEAUTY’

Deze zomer bracht Filmfestival Oostende met de expo Het Wonder Is Geschied! een ode aan de voorbije 20 jaar nieuwe Vlaamse film. Een constante doorheen deze expo was de alomtegenwoordigheid van acteur Koen De Bouw. Hoe De Bouw gedurende zijn hele carrière gelaagdheid, nuance en integriteit naar elke rol brengt, is opmerkelijk en bewonderenswaardig. 

Peter Craeymeersch:
Net zoals de hospitalen de beste zorg blijven bieden aan alle patiënten, moet een filmfestival ook de essentiële en genuanceerde verhalen, die het nieuws soms niet halen, blijven brengen. De keuze voor een master die deze nuance en integriteit belichaamt, geeft ons een enorme boost om opnieuw een mooi programma klaar te stomen.” 

Als thema schuift De Bouw ‘Age Before Beauty’ naar voren, waarmee hij refereert naar het loslaten van vorm, tijd, gender, of ras, in het voordeel van de inhoud. Hij wil hulde brengen aan het verhaal en een ode aan de scenarioschrijvers/schrijfsters, de bron van creativiteit waaruit alles vertrekt. 

Koen De Bouw, Master FFO21:
Ook voor het festival zélf zal dit jaar dan misschien wel de vorm maar zeker niet de inhoud wijzigen: het brengen van sterke verhalen waarin we ons universeel verbonden weten en waaruit blijkt dat artiesten, scheppende en creatieve kunstenaars, hun medewerkers én publiek wel degelijk een essentiële bijdrage leveren aan de samenleving.” 

In zijn masterselectie koos hij voor films die hem persoonlijk raken en waarin de grenzen van vorm en inhoud zowel elegant als minder elegant worden opgezocht. In de selectie vind je o.a. Toni Erdmann (Maren Ade), Abel (Alex Van Warmerdam), Capharnaüm (Nadine Labaki), King Kong (John Guillermin), Boyhood (Richard Linklater), ….

RED SANDRA VAN JAN VERHEYEN EN LIEN WILLAERT OPENT FFO21

Peter Craeymeersch:
We zijn verheugd Jan & Lien te mogen ontvangen in Oostende met deze krachtige en ontroerende film. Red Sandra vertelt niet enkel een meeslepend verhaal van een familie in crisis, de film legt ook een actueel vraagstuk bloot over de verantwoordelijkheden van de farmaceutische industrie. Iets wat ons momenteel allemaal bezig houdt. 

Red Sandra is de eerste artistieke samenwerking tussen het echtpaar Jan Verheyen & Lien Willaert. Het is een waargebeurd verhaal over de willekeur van het noodlot, over kwaliteit van leven, over politieke verantwoordelijkheden en over een ongelijke strijd. Centraal staat de familie Massart. William (Sven De Ridder) & Olga (Darya Gantura) krijgen onverwacht de diagnose dat hun enige dochtertje Sandra (Rosalie Charles) lijdt aan MLD, een zeldzame spierziekte. Ze heeft nog ongeveer een jaar te leven. De wereld van het gezin stort in elkaar. De vader weigert de hoop op te geven en gooit zich in een verbeten strijd tegen de farma-industrie. 

Verheyen & Willaert hielden nauw contact met de familie Massart alvorens ze beslisten hun verhaal te verfilmen: “Het is een ‘groot’ verhaal dat heel veel mensen zal ontroeren, ook omdat het een relevant verhaal is dat de anekdotiek overstijgt en iets wil vertellen over de wereld waarin we leven, over persoonlijke morele dilemma’s, over ethische maatschappelijke vragen, over wie we zijn en hoe we willen zijn, als mensen.” 

HET OPENINGSEVENT VAN FILMFESTIVAL OOSTENDE IN HEEL VLAANDEREN

Zowel de film Red Sandra als de festiviteiten vanop de rode loper zullen niet alleen te volgen zijn in Kinepolis Oostende op 15 januari 2021, maar tevens via een livestream in verschillende bioscopen in Vlaanderen en Brussel, waaronder alle Kinepolis complexen. Op die manier willen Filmfestival Oostende en filmdistributeur KFD niet enkel de bioscoopsector een hart onder de riem steken, maar ook een oproep lanceren naar heel Vlaanderen om opnieuw de lokale cinema te bezoeken. 

WHAT ABOUT COVID-19

FFO zal in nauw overleg met de festivallocaties een coronabeleid uittekenen dat een veilig festivalbezoek zal garanderen. Wijzigende overheidsmaatregelen worden nauwkeurig opgevolgd, toegepast en bijgestuurd waar nodig. Eén ding is zeker: FFO gaat door op een veilige manier! 

TICKETS & FILMPAS

De ticketverkoop voor de openingsfilm Red Sandra in Kinepolis Oostende start op 6 oktober. De ticketverkoop in alle andere deelnemende filmzalen wordt later geopend. Het festival zelf start op vrijdag 15 januari en eindigt op zaterdag 23 januari met de uitreiking van de Ensors, de Vlaamse film – en televisieprijzen.  

Echte filmliefhebbers  krijgen vanaf 2 november de kans om de zeer democratische filmpas aan te kopen. Tot 1 januari 2020 is er een vroegboekactie en kan je voor 30 euro de festivalpas kopen. Voor jongeren onder de 26 jaar is de prijs 20 euro. Vanaf 1 januari zal de prijs voor een festivalpas 45 euro bedragen. Met een filmpas heb je toegang tot alle voorstellingen met uitzondering van de speciale events. 

Tickets Online: www.filmfestivaloostende.be
Ticketbalie: Toerisme Oostende vzw – Monacoplein 2
Ticketprijzen:

  • Avant-premières (incl. competitiefilms) : €9,50 
  • Master Selectie, Ensor-genomineerde films, reprises: €6,00
    Per ticket is er een reservatiekost van 1 euro. 

Het volledige programma wordt bekendgemaakt in december 2020.