TELENET SCHAKELT ANALOGE RADIOSIGNAAL VIA DE KABEL AF
TELENET SCHAKELT ANALOGE RADIOSIGNAAL VIA DE KABEL AF
Vanaf dinsdag 11 februari zal Telenet het analoge radiosignaal via de kabel afschakelen in Vlaanderen en Brussel. De afschakeling verloopt in fases tot 22 april. Door deze verouderde technologie stop te zetten, komt er ruimte vrij op het kabelnetwerk voor steeds toenemende digitale toepassingen zoals video streamen, online gamen, foto’s doorsturen... Om alle klanten voldoende tijd te geven om zich te informeren en een oplossing te voorzien, communiceerde de operator reeds vorig najaar voor het eerst over deze actie. Alle klanten ontvangen onder de noemer ‘De Signaal Switch’ een brief of mail met meer uitleg met mogelijke oplossingen om radio te blijven luisteren.
De Signaal Switch
In oktober vorig jaar kondigde Telenet aan tussen 2020 en eind 2021 het analoge radio- en televisiesignaal via de kabel stop te zetten. Telenet biedt als één van de weinige operatoren van Europa nog het analoge kabeltelevisie en -radiosignaal aan. Vijftien jaar na de lancering van digitale televisie, kijkt meer dan 90% van de klanten digitaal. Tegelijk stijgt het internetverkeer jaarlijks met 30 tot 40%. Het bedrijf nam na beraad dan ook de beslissing om de analoge rijvakken op zijn kabel efficiënter te benutten en zo ruimte vrij te maken voor het steeds toenemende digitale verkeer. Duidelijke communicatie en het voorzien van geschikte oplossingen voor iedereen staat centraal. Telenet realiseert zich dat het omschakelen naar een ander signaal niet voor alle klanten even gemakkelijk zal zijn. Het bedrijf engageert zich om alle klanten maximaal te helpen bij deze overstap.
Afschakelen van analoge radio via de kabel
Tussen 11 februari en 22 april 2020 wordt het analoge radiosignaal via de kabel in heel Vlaanderen en Brussel in fases afgeschakeld. Alleen radiotoestellen die rechtstreeks met de kabel aan de wandcontactdoos in huis zijn verbonden, zullen niet langer een signaal ontvangen. Radio luisteren in de auto zal bijvoorbeeld nog steeds werken. Alle klanten ontvingen enkele weken op voorhand een brief of e-mail waarin werd uitgelegd hoe ze kunnen nagaan of er voor hun radiotoestel impact is. Telenet heeft geen cijfers over hoeveel klanten gebruik maken van deze technologie om thuis radio te luisteren.
Oplossingen voor radio
Er zijn verschillende oplossingen mogelijk. Onder andere naar de radio luisteren via een decoder van Telenet, internetradio, of DAB+, de nieuwste digitale radiostandaard. Klanten kunnen ook nog steeds analoge radio beluisteren via een radioantenne. Telenet bezorgt alle klanten die dat vragen een gratis radioantenne. De communicatie, oplossingen en impact van het afschakelen van het radiosignaal werd afgelopen najaar getest in netwerkregio’s Beringen en Lochristi. De omschakeling gebeurde daar soepel.
Afschakelen analoge televisie vanaf december 2020 -
uitzondering: regio Beringen en Lochristi al in maart
Het afschakelen van het analoge televisiesignaal via de kabel gaat pas van start in december 2020. Uitzondering hierop zijn twee netwerkregio’s in Beringen en Lochristi. Ook hier wil Telenet de communicatie en oplossingen toetsen om waar nodig nog bij te kunnen sturen. Op 4 maart wordt het analoge televisiesignaal via de kabel afgeschakeld in de netwerkregio Lochristi en op 9 maart in regio Beringen. Deze klanten ontvingen de afgelopen weken alle communicatie over mogelijke oplossingen. Uit de tests wil Telenet leren of en hoe het zijn proces kan optimaliseren en of de communicatie en oplossingen voor klanten moeten aangepast worden.
Voor een groot deel van de klanten volstaat het om één keer de instelling van hun tv-toestel aan te passen. Ze kunnen dan de vertrouwde zenders ontvangen via een nieuw digitaal signaal, voor hetzelfde tarief van 18,22€ per maand. Daarvoor heeft de klant wel een tv-toestel van maximaal tien jaar oud nodig. Een andere oplossing is een digicorder of digibox huren. Voor wie enkel analoge televisie heeft, biedt Telenet na de start van De Signaal Switch een jaar gratis huur van de decoder.
Oplossingen? Wanneer ben ik aan de beurt?
Telenet wil al zijn klanten maximaal bereiken met persoonlijke communicatie via mail en brief. Op de website www.telenet.be/signaalswitch vinden klanten filmpjes en informatie om na te gaan of ze nog analoog kijken of luisteren. Ze vinden er ook een stappenplan over hoe ze de instellingen van hun televisietoestel aanpassen. Wie geen internettoegang heeft, kan ook altijd terecht in het contactcenter (015 66 66 66) voor meer duiding en hulp.
Vanaf de zomer voorziet Telenet een online toepassing waar klanten op basis van hun klantnummer kunnen nagaan wanneer het analoge signaal bij hen stopgezet zal worden.