DPG Media lanceert Vlaamse Netflix

DPG Media lanceert Vlaamse Netflix

© DPG Media
En VRT en SBS Belgium kijken toe....

Het kijkgedrag verandert razendsnel, de wereld van televisie en video veranderen razendsnel en ook DPG Media verandert in sneltempo mee. DPG Media volgt de kijker en rolt daarom een nieuwe videostrategie uit. Die nieuwe strategie bestaat uit de uitbouw van twee digitale platformen en de versterking van het lineaire aanbod. Centraal staat een forse investering in creatieve, Vlaamse content, die zo breed mogelijk wordt aangeboden. Digitaal via VTM GO en dit jaar ook op een nieuw betalend streamingplatform, de zogenaamde Vlaamse Netflix. Lineair wordt er geïnvesteerd in een tweede VTM-zender.

 

 

VTM heeft de voorbije 7 jaar een straf parcours afgelegd en heeft een unieke band met de kijker in Vlaanderen. VTM wordt nu verbreed met de opstart van een tweede VTM-zender met een mix van Vlaamse en internationale programma’s. Later wordt meer bekend gemaakt over de timing, de naam en de programmatie.

 

 

Dirk Lodewyckx, algemeen directeur TV, radio & streaming: “We bouwen de unieke band die VTM heeft met de kijkers in Vlaanderen verder uit, niet alleen lineair, maar ook met een sterk digitaal verhaal. Naast de investeringen in het lineaire, bouwen we verder aan ons succesvol VTM GO-platform en starten we ook met een betalend streamingplatform. Vlaamse, creatieve content is key. De kijker wordt onze programmadirecteur: hij bepaalt welke content, wanneer en met welk comfort hij die wil zien.”

 

 

DPG Media blijft verder investeren in de digitale transformatie van haar audiovisuele activiteiten. Het gratis videoplatform VTMGO is een groot succes: meer dan 500.000 actieve kijkers genereren meer dan 11,5 miljoen views per maand. De nieuwe programma’s van de tweede VTM-zender zullen ook daar te zien zijn. Daarnaast gaat DPG Media verder met de ontwikkeling van een streamingplatform met een betalend digitaal aanbod van binnen- en buitenlandse series en films, de zogenaamde Vlaamse Netflix. Hierop zal heel wat exclusieve content te zien zijn, met fictie als belangrijkste genre. Zo staat het al vast dat De Bende van Jan De Lichte op het platform te zien zal zijn.

 

 

Calogero Macaluso, director streaming en marketing: “We zijn enorm trots op VTM GO, dat op een goed half jaar de digitale bakens heeft verzet. We blijven dit platform verder uitbouwen. Daarnaast willen we met het opstarten van een nieuw streamingplatform inzetten op maximaal on demand kijkcomfort waarbij de kijker eindeloos en reclamevrij kan bingen.”

 

 

Er komt later dit jaar dus een betalende streamingdienst waarop onder andere 'De Bende van Jan De Lichte' te zien zal zijn. VTM gaat extra investeren in Vlaamse content en lanceert een tweede VTM-kanaal. VTM Kids Jr verdwijnt en die content zal in de toekomst op VTM Kids te zien zijn. Daarnaast zal er op VTM GO meer aandacht zijn voor de kinderen en is er een deal met Nickelodeon. En daar blijft het niet bij: CAZ krijgt er ook een tweede kanaal bij.
Over de toekomst van Q2 en Vitaya werd er tijdens het persmoment met geen woord gerept, maar in de wandelgangen gaat al even het gerucht dat Q2 in de toekomst zal verdwijnen. Later dit voorjaar zou er meer duidelijkheid komen over de effectieve uitwerking van de nieuwe kanalen.

 

 

Opvallend: de nieuwe streamingdienst zal zonder de VRT en SBS Belgium gelanceerd worden. Volgens Lodewyckx is er een jaar lang gepraat maar was er te weinig vordering. VTM wil niet langer wachten op andere geïnteresseerde partijen en zet dus solo de stap richting nieuwe vorm van tv-kijken. Om jullie een idee te geven: we kijken 30% minder live naar tv ten opzichte van tien jaar geleden.

Related bio's: