James Cooke lanceert mini-serie over sterke mensen met straffe verhalen.
James Cooke lanceert mini-serie over sterke mensen met straffe verhalen.
James Cooke is de gloednieuwe ambassadeur van ZEB. Dit najaar stelt hij in de #zebforeveryone online mini-serie zes sterke mensen met straffe verhalen voor. In deze serie, die vanaf 29 september te zien zal zijn op het YouTube-kanaal van ZEB interviewt James inspirerende individuen, elk met hun aangrijpend verhaal. Die verhalen deelt James samen met ZEB om vooroordelen te doorbreken, blikken te verruimen, andere mensen te inspireren en iedereen aan te moedigen om altijd in zichzelf te blijven geloven - no matter what happens in life.
Toen James Cooke door ZEB gecontacteerd werd met de vraag of hij hun nieuwe ambassadeur wou worden, wou hij niet gewoon een klassieke ambassadeur zijn, fotoshoots doen en de kledij promoten.
Hij wou echt betekenis geven aan de titel van ambassadeur en mee een verschil maken. Hij is dan ook de ideale persoon om mee het project ZEBForEveryone uit te dragen. Met ZEBForEveryone wil ZEB namelijk laten zien dat achter iedereen een eigen verhaal schuilt en oproepen om vooroordelen te doorbreken, blikken te verruimen en iedereen aan te moedigen om in zichzelf te blijven geloven. Bij ZEB, they don’t judge en de deur staat er voor iedereen wagenwijd open.
James heeft heel wat plannen samen met ZEB. Hij heeft de afgelopen weken voor ZEB het land doorkruist op zoek naar inspirerende mensen, elk met hun eigen, uniek en soms aangrijpend verhaal.
Want je hoort vaak ‘de kleren maken de man of vrouw’, maar eigenlijk klopt dat niet helemaal. Het zijn de mensen achter de kleren die het verschil maken. James geeft een blik achter de schermen van ZEB, zodat iedereen deze Belgische multibrand fashionstore en de mensen erachter beter leert kennen. De kernwaarden van ZEB zullen daarbij ook prominent uitgelicht worden. Daarnaast lanceert hij de #zebforeveryone mini-serie over sterke mensen met straffe verhalen. Binnen deze samenwerking zal James vooral de waarden van ZEB naar buiten brengen, zowel op vlak van duurzaamheid, verdraagzaamheid als open-mindedness. Het is ook net omwille van deze sterk verankerde waarden dat James resoluut voor ZEB koos.
Ambassadeur James Cooke: “In de #zebforeveryone reeks wil ik iedereen laten kennismaken met een aantal straffe mensen, die een heel bijzonder verhaal hebben en elk op hun eigen manier willen tonen dat ZEB er echt voor iedereen is en iedereen wil laten stralen zonder vooroordelen, met een ‘open’ mind. Ik ben superfier op hen en kan niet wachten om hun verhalen te delen.”
Marketing Manager Erika Mees: “Verdraagzaamheid en open-mindedness zijn kernwaarden voor ZEB. We never judge en iedereen is welkom. Altijd. We willen die boodschap verder versterken in deze prachtige reeks, en James Cooke is daarvoor de ideale persoon.”
In deze zes moedige verhalen laat James mensen stralen zonder vooroordelen, met een ‘open’ blik. De interviews zullen vanaf 29 september één voor één gedeeld worden op de kanalen van ZEB.
Voor de eerste babbel bleef James dicht bij huis en sprak hij met ZEB-collega Evelien (35) uit Heist-op-den-Berg, die heel wat mensen zullen kennen van de trendvideo’s op de Instagram page van ZEB. Maar Evelien doet veel meer dan dat, als lid van het ZEB Talent Team inspireert ze de salesteams met de nieuwste fashiontrends, traint hen in vakmanschap en coacht ze alle personal shoppers. Evelien overwon een hardnekkige alcoholverslaving en is intussen twee jaar volledig nuchter. Ze heeft zichzelf helemaal teruggevonden en kijkt hoopvol en vol vertrouwen de toekomst tegemoet.
Ook het verhaal van Choli (27) uit Lanaken, die zich opwerkte van jonge vluchteling tot hippe kapper, getuigt van heel wat moed en doorzettingsvermogen. In 2015 kwam hij als jonge vluchteling uit Irak op eigen houtje naar België. Na negen maanden in het opvangcentrum van Houthalen-Helchteren, kon hij beginnen aan zijn leven als nieuwe Belg. Intussen is Choli ondernemer, heeft hij een succesvolle barbershop en praat hij perfect Nederlands, zelfs met een Limburgs accent. Binnen kort is hij officieel Belg.
Het verhaal van de Antwerpse Bouchra (43) is het bewijs dat alles mogelijk is, als je maar in jezelf gelooft. Ze begon in een sociale woonwijk en is vandaag CEO van haar eigen bedrijf in een typische mannenwereld. En tegelijk bleef ze ook nog eens sociaal geëngageerd. Van een voorbeeld gesproken! Sinds 2013 staat ze aan het roer van Washville, een duurzame truckcarwash in de Antwerpse haven, met biologisch afbreekbare zepen en eigen waterrecyclage. Met haar bedrijf gaat ze ook voluit voor ethisch en maatschappelijk geëngageerd ondernemen. Ze vertelt aan James waarom ze bewust inzet op tewerkstelling van mensen die het moeilijker hebben op de arbeidsmarkt. Haar ambitie is om dit model verder uit te rollen naar andere plaatsen in België.
James praat ook openhartig met Emile (21), een jonge transgender uit Vilvoorde. Emile werd geboren als meisje, maar kwam op z’n 15e tot het besef dat hij zich meer een jongen voelt. Niet eenvoudig om te verwerken op die leeftijd. Maar het is ‘m gelukt en vandaag is hij een sterke, zelfbewuste jongeman. Hij vertelt aan James hoe hij zijn transitie beleefd heeft, zowel fysiek als mentaal. Als je hem vraagt hoe hij nu in het leven staat, antwoordt hij: “Voorzichtig optimistisch. We worden als transgenders nog te vaak als een rariteit bekeken, maar ik heb wel de indruk dat de maatschappij ons steeds meer aanvaardt. We zijn er. We bestaan.”
Na het plotse overlijden van haar man, zette Sylvie (49) uit Wuustwezel zijn levenswerk verder. In plaats van bij de pakken te blijven zitten na deze zware opdoffer, nam ze het roer in handen van het succesvolle restaurant dat ze met haar man had opgestart. Een jaar later, toen ze er eindelijk terug bovenop begon te komen, moest ze de deuren van haar restaurant sluiten omwille van de Coronacrisis. Maar vandaag kijkt ze opnieuw moedig vooruit.
Ook het verhaal van Rosa (25) is buitengewoon inspirerend. Rosa werd geboren met een wijnvlek in haar gezicht. Toen ze tiener was, probeerde ze die te verbergen onder een dikke laag make-up. Maar op een dag besloot Rosa bewust om de make-up achterwege te laten en zich te tonen zoals ze is. De wijnvlek maakt haar tot wie ze is en Rosa heeft intussen haar ‘anders zijn’ helemaal omarmd. En zo hoort het!