Dries en Yuri verkopen Chez Claire door
Dries en Yuri verkopen Chez Claire door
Chez Claire haar eerste verjaardag. Het concept van Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde opende vorig jaar op twee weken tijd twee winkels in Antwerpen en Gent. Bij Chez Claire wordt de éclair, grootmoeders lievelingspatééke, met veel liefde in verschillende variaties en met een grote luxestrik rond verkocht in knalroze en gouden luxe-boetieks, al waren het Louboutin schoenen.
Veel tijd om te vieren heeft Claire echter niet, want ze mag haar direct klaarmaken voor een grote doorstart; Chez Claire en La Lorraine Bakery Group bundelden vandaag hun krachten om samen verder te groeien.
Chez Claire lanceerde met een kick-start met ellenlange wachtrijen en uitverkochte toonbanken tot gevolg. De luxe éclairs waren het afgelopen jaar hét ultieme dessert op de evenementen van Levi’s, Intimissimi, Calzedonia, Telenet, Guess, Pandora, Mercedes, Alianz, Patrizia Pepe,...
In december opende het concept een pop-up vestiging in de A-pier van Brussels Airport en sleepte ook reeds enkele mooie awards in de wacht. Zo won Chez Claire in december nog de prestigieuze Retail Detail “Best Newcomer Benelux” award, en werden oprichters Dries & Yuri door horecaorganisatie Venuez gekroond tot ondernemers van het jaar.
Het ondernemersduo en koppel dat in 2012 ook het wasseretteconcept WASBAR uit de grond stampte, is met de verkoop niet aan hun proefstuk toe. In 2015 verkochten ze hun WASBAR concept aan Top Brands, de groep die in België ook Pizza Hut en Boulangerie Paul uitbaat.
De koper, La Lorraine Bakery Group is een 100% Belgisch familiale onderneming met een zeer sterke expertise in brood en patisserie, actief in meer dan 25 landen vanuit 12 sterke productievestigingen wereldwijd. La Lorraine Bakery Group is in België het meest bekend met haar broodjesketens Panos en Deliway, maar gooit ook hoge ogen met haar verse bakkerij merk La Lorraine dat je bijna in elke supermarkt terugvindt.
La Lorraine Bakery Group is zeer lovend over de creatieve en moderne positionering van Chez Claire, Belgium’s Finest Patisserie, waarmee het succesvol een jong en hip doelpubliek aanspreekt met veel groeiperspectief.
“De Belgische patisserie en chocolade behoren tot de beste van de wereld. Dit, samen met de fantastische look & feel, de dynamische uitstraling van het merk, het interieur, de verpakkingen en gevoel van Chez Claire doen ons geloven dat we hiermee een nieuwe generatie consumenten kunnen inspireren.” – Guido Vanherpe – CEO La Lorraine Bakery Group
Tussen Dries en Yuri en La Lorraine Bakery Group was er al snel een klik.
“Op vlak van bakkerijproducten staat La Lorraine Bakery Group aan de absolute wereldtop waarmee we Chez Claire een brede toegang kunnen geven in de markt . Wij zijn heel blij dat het merk hierdoor een gigantische doorstart krijgt en toch in Belgische handen blijft. Dat is waar wij, als concept -en merkmakers, op amper één jaar na opstart alleen maar kunnen van dromen.
Wij zijn heel erg fier op het merk dat we op zo’n korte tijd hebben gebouwd en vooral op hoe de Vlaming het in z’n hart heeft gesloten. Het merk staat er, de "proof of concept" is geleverd. Onze job zit er op. (lacht)
Na de verkoop gaan Dries en Yuri zich verder richten op de marketingconsultancy die ze onder de naam "De Jongens" aanbieden aan bedrijven. Op dit moment werken ze reeds voor Toerisme Oostende, Jaguar - Land Rover, Srprs.me, Camptoo, Vacanceselect,… Met de opgebouwde ervaring uit hun eigen concepten WASBAR en Chez Claire willen ze voortaan ook retailers en spelers uit de hospitality-industrie helpen met customer experience, storytelling en branding.