Elindo Avastia krijgt eigen progamma op Ketnet

Elindo Avastia krijgt eigen progamma op Ketnet

© Dieter Dewulf
Jongeren tussen 9 en 12 jaar spenderen veel tijd online. Het internet biedt hen dan ook een schat aan kansen en eindeloos entertainment.

Jongeren tussen 9 en 12 jaar spenderen veel tijd online. Het internet biedt hen dan ook een schat aan kansen en eindeloos entertainment.

Jongeren tussen 9 en 12 jaar spenderen veel tijd online. Het internet biedt hen dan ook een schat aan kansen en eindeloos entertainment. Ze leren gelijkgestemden kennen op social media, worden geïnspireerd door influencers op Instagram, ontplooien hun talenten via Tik Tok en lachen zich te pletter met grappige YouTube-filmpjes.

Tegelijk botsen ze in hun digitale wereld soms op vragen. Vanaf welke leeftijd mag je op Snapchat bijvoorbeeld? Of wat als je in een game moet betalen om verder te spelen? Helaas krijgt de jeugd soms ook te maken met ernstige problemen zoals online pesterijen of een gehackt account.

In @elindo sprokkelt Elindo Avastia al het leukste van het internet bij elkaar; hij luistert naar straffe getuigenissen en zoekt samen met de jongeren en een panel van tieners met wat meer ervaring naar antwoorden op hun vragen. Tinne Oltmans (Ghost Rockers), Laura Govaerts (MNM-dj), Jesper Feyaerts (broer van Fabian Feyaerts) en Tik Tokkers Maud Van der Vorst en Steffi Mercie zorgen voor de zotte testjes, grappige challenges en hilarische pranks.

@elindo gidst jongeren op een leuke manier doorheen hun soms complexe digitaal leven. Dit programma is een samenwerking van Ketnet en Mediawijs.

 

‘WE HECHTEN VEEL BELANG AAN DE SAMENWERKING MET KETNET ZODAT HET INHOUDELIJKE WERK DAT WE MET MEDIAWIJS LEVEREN: HET VERTALEN VAN DE INZICHTEN UIT ONDERZOEK EN DE EXPERTISE VAN EXPERTEN OP MAAT VAN KINDEREN, DE JUISTE DOELGROEP KAN BEREIKEN. EEN PROGRAMMA ZOALS @ELINDO, MAAR OOK DE MEDIAWIJZE WEEK VAN ‘DE SCHAAL VAN M’ ZIJN MOOIE KANSEN OM KINDEREN DE JUISTE INZICHTEN EN WEETJES MEE TE GEVEN WAAR WE VANUIT MEDIAWIJS UITERAARD GRAAG AAN MEEWERKEN.’

ELKE BOUDRY, PERS- EN COMMUNICATIEVERANTWOORDELIJKE MEDIAWIJS

‘TOEN IK BENADERD WERD OM MEE TE WERKEN AAN DIT PROGRAMMA ZEI IK METEEN VOLMONDIG: JA! WE ZITTEN ALLEMAAL OP HET INTERNET EN OP SOCIAL MEDIA EN WE LATEN ZONDER PROBLEMEN ONZE KINDEREN ER VAN MEEGENIETEN. VEEL KINDEREN WETEN HOE LEUK HET INTERNET IS, MAAR ZIEN NIET ALTIJD DE GEVAREN ERVAN. DE OUDERS ZIEN DAARENTEGEN VAAK DE GEVAREN, MAAR WETEN VAAK NIET HOE LEUK HET INTERNET KAN ZIJN. IK DENK DAT DIT PROGRAMMA OP HET JUISTE MOMENT KOMT! WE WORDEN STEEDS AFHANKELIJKER VAN HET SOCIALE WEB EN IK DENK DAT HET HEEL GOED IS OM DE KETNETTERS ALLES MEE TE GEVEN OM ZICH GOED EN ZONDER ZORGEN OP HET WEB TE KUNNEN GEDRAGEN! ‘

ELINDO AVASTIA

Ook Minister van media Sven Gatz en Minister van onderwijs Hilde Crevits steunen dit programma volop.

KINDEREN EN JONGEREN HEBBEN NOOD AAN DE JUISTE VAARDIGHEDEN, INZICHTEN EN ATTITUDES OM VOLUIT TE KUNNEN PARTICIPEREN AAN DE DIGITALE SAMENLEVING. EN DAT DOEN ZE BEST SAMEN MET HUN (GROOT)OUDERS. DAT MEDIAWIJS EN KETNET ZOWEL VOOR @ELINDO, ALS VOOR DE SCHAAL VAN M DE HANDEN IN ELKAAR SLAAN, ZORGT ERVOOR DAT ER WEER MEER DAN TIENDUIZEND GEZINNEN AAN DE KEUKENTAFEL MET ELKAAR KUNNEN AFSPREKEN HOE ZE SAMEN MEDIAWIJZER WORDEN. EN DÁT IS EEN AANPAK DIE ECHT WERKT!”

MINISTER VAN MEDIA SVEN GATZ

ALS MINISTER VAN ONDERWIJS VIND IK HET THEMA MEDIAWIJSHEID UITERAARD BIJZONDER RELEVANT. IK BEN DAN OOK BIJZONDER BLIJ DAT KETNET EN MEDIAWIJS MET HET PROGRAMMA @ELINDO HUN STEENTJE BIJDRAGEN OM KINDEREN TE LATEN BIJLEREN OVER MEDIAWIJSHEID. BIJKOMENDE TROEF IS DAT LERAREN DIT PROGRAMMA KUNNEN GEBRUIKEN TIJDENS DE LESSEN VIA ‘HET ARCHIEF VOOR ONDERWIJS’.

MINISTER VAN ONDERWIJS HILDE CREVITS

@elindo: vanaf maandag 17 september, van maandag tot en met donderdag omstreeks 18.40 uur op Ketnet, ketnet.be en de app.

Related bio's: